Har arbetstagaren rätt att få betalt även om den blir hemskickad?

Hej!

Jobbar som timanställd inom träindustrin. Vi har planerad tid att jobba x antal timmar under helgen. Vi blir hemskickade efter halva dagen pga maskinhaveri, har vi rätt till betald tid de sista timmarna ändå? Eller får vi gå hem tomhänta?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga går att besvara med allmänna avtalsrättsliga principer. En viktig sådan är att ingångna avtal ska hållas. Detta innebär att ni har rätt att få betalt för de timmar som ni och er arbetsgivare kommit överens om så länge ni står till arbetsgivarens förfogande. Om det uppstår ett maskinhaveri som gör att ni inte kan arbeta resten av dagen och er arbetsgivare därför skickar hem er har ni fortfarande rätt att få betalt för de kvarvarande timmarna. Ni som arbetstagare har uppfyllt er plikt att stå till arbetsgivarens förfogande under avtalad tid och arbetstagaren måste då uppfylla sin del av avtalet genom att betala er för hela arbetsdagen. Att arbetsgivaren skickat hem er spelar ingen roll, ni ska ändå få betalt för de sista timmarna.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare