Har arbetsgivaren rätt att neka arbetstagare semesterersättning på grund av att arbetstagaren endast arbetat 6 månader?

Hej!

Min flickvän har jobbat i 6 månader, efter 6 månader så valde bolaget att inte förlänga hennes avtal. Nu säger dom att hon inte har rätt till semesterersättning för att hon jobbat för lite, och det stämmer hon har inte riktigt fulltid under sista månaden på grund av en resa.Den semestern var helt obetald och hon fick inte ut någon semesterersättnig då.

Har dom rätt att neka henne semesterersättning bara för att hon jobbat några dagar för lite?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din flickvän har rätt till semesterersättning. Regler om semester finns i semesterlagen.

Har din flickvän rätt till semesterersättning?
Alla som arbetar (oavsett yrke eller anställningsform) har rätt till semesterförmåner enligt semesterlagen. Lagen är tvingande vilket betyder att lagens regler inte kan avtalas bort på ett sätt som innebär att du får sämre villkor än de som finns i lagen (2 § semesterlagen).

Om anställningen upphör utan att den anställde tagit ut betalt semester ska den anställde i stället få semesterersättning (28 § semesterlagen). Som utgångspunkt har du rätt till 12 procent av allt som du tjänat under året i semesterersättning (16 b § semesterlagen). Semesterersättningen ska betalas ut utan oskäligt dröjsmål, men senast månaden efter att anställningen avslutades (30 § semesterlagen). Om arbetsgivaren vägrar att betala ut semesterersättning kan denne bli skadeståndsskyldig mot den anställde (32 § semesterlagen), men talan behöver väckas inom två år (33 § semesterlagen).

Om arbetsgivaren säger att din flickvän jobbat för få dagar för semesterersättning är det inte riktigt. Om det skulle stå i anställningsavtalet att din flickvän inte har rätt till semesterersättning är det ogiltigt eftersom att lagen i detta fall står över anställningsavtalet. Din flickvän borde i alla fall ha rätt till 12 % av de hon tjänat under de 6 månader hon arbetat. Om arbetsgivaren inte betalar ut hennes semesterersättning kan denne bli skyldig att betala skadestånd.

Om arbetsgivaren vägrar att betala semesterersättningen kan din flickvän vända sig till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande för att få betalt. Det kan ni läsa mer om på kronofogdens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare