Har arbetsgivaren rätt att be om läkarintyg vid VAB?

Hej,

Min son har varit sjuk hemma och har jag anmält vard av barn till arbetsgivaren och försäkringskassan, min arbetsgivare ber om läkareintyg att min son varit sjuk har han rätt att ber om läkareintyg för en vecka som jag har varit med sonen???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din arbetsgivare kan kräva att du som arbetstagare ska lämna läkarintyg för att styrka att ditt barn är sjukt och att du därmed har rätt till ledighet.

Arbetsdomstolen har i ett rättsfall (AD 2013 nr 63) konstaterat att en arbetsgivare inte kan kräva att få ett läkarintyg avseende barnets sjukdom vid ledighet för VAB. Om barnets sjukfrånvaro varar i längre än sju dagar (även räknat helgdagar), är du som vabbar skyldig att för Försäkringskassan visa upp ett läkarintyg. Din arbetsgivare kan dock inte kräva ett sådant intyg, varken från dig eller direkt från försäkringskassan.

I vissa kollektivavtal kan det dock finnas krav påatt arbetstagaren visar ett utdrag från Försäkringskassan över antal dagar med föräldrapenning, bland annat för att arbetsgivaren ska kunna kontrollera rätten till föräldralön.

Även om du inte är skyldig att ge arbetsgivaren ett läkarintyg, kan arbetsgivaren be att du lämnar in ett intyg från Försäkringskassan om att de mottagit en anmälan om VAB. Eftersom att du skriver i din fråga att du har anmält vabbandet hos Försäkringskassan, rekommenderar jag dig att ge arbetsgivaren intyg på att du gjort anmälan om VAB. Däremot är du inte skyldig att lämna något sjukintyg för din son.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare