Har arbetsgivare rätt att neka föräldraledighet?

Hej!

Min arbetsgivare nekar bevilja några dagar av min föräldraledighet (jag sökte ca 3 veckor och beviljar bara 1 vecka). Hennes motivation är att verksamheten fungerar ej om jag ska vara ledig just de dagarna som blir nekas. Ansökan lämnades 3 månader innan.

Jag jobbat inom landsting, stämmer det att hon har rätt nekar min föräldraledighet pga detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i semesterlag samt av de s.k dolda klausulerna i kollektivavtalen.

Vad är de "dolda klausulerna" och § 32 - befogenheterna?

En arbetsgivare har rätt att organisera sin arbetsplats inom de ramar som lagen tillåter. Bland annat har det sagt att fördela semester är en sådan befogenhet som arbetsgivaren i stor utsträckning får bestämma över. Det enda regeln som finns i det avseende är att du har rätt att få minst 4 veckors sammanhängande semester under perioden juni - augusti. Det är oberoende om det rör ledighet i tjänst eller föräldraledighet (jfr 12 § semesterlagen).

Vad bör du göra?

Lämpligen bör du kontakta facket och höra om det kan finnas några avvikelser i kollektivavtalet. Det kan vara så att kollektivavtalet föreskriver särskilda reglering kring hur ledighet får förläggas.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare