FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/11/2014

Hantverkare kräver mer pengar än vad som offerten föreskriver

Hej!

Jag har anlitat ett företag som installerat en ny kamin i vårt hus. När jag fick offerten låg priset på ca: 45 000 kr med rotavdrag inräknat. Det tyckte vi var rimligt och bygget började. Vi fick först en delfaktura med 35% av totala beloppet och än så länge stämde allt. När vi i går fick slutfakturan så hade man lagt på 10200 kr för arbetskostnad då man missat och fylla i det på offerten. Vi blev såklart lite ställda eftersom priset inte blev det vi accepterat från början. Hur kan man gå vidare med detta?? Vi har alltså fått en felaktig offert från början som företaget ändrat när slutfakturan kom. Tacksam för svar! MVH Åsa

Lawline svarar

Hej Åsa

Lite beroende på hur avtalet mellan Er och Näringsidkaren (installationsfirman) ser ut kan olika lagar vara tillämpliga. Normalt sett gäller Konsumenttjänstlagen vid avtal mellan privatpersoner och näringsidkare för avtal om t.ex. installationsarbete. Under vissa omständigheter, då installationsarbetet avser installation till följd av att konsumenten har köpt en vara av näringsidkaren som denne åtar sig att installera är dock inte konsumenttjänstlagen alltid tillämplig utan istället skall konsumentköplagen tillämpas. Här låter det som att ni har köpt kaminen av samma näringsidkare som också åtar sig att installera kaminen och då kan det ligga närmast till hands att tillämpa konsumentköplagen och inte konsumenttjänstlagen. Jag kommer dock att redogöra för reglerna utifrån båda lagarna som är påfallande lika då det kommer till avtalat pris. Jag kommer också att länka till respektive lag längst ner i svaret om du själv vill gå in och titta.

Till grund för det beställda arbetet ligger ett avtal mellan Er och Näringsidkaren. Avtalet kan vara skriftligen upprättat eller så har ni endast ingått det muntligen. Såvitt jag förstår av din fråga har ni i vart fall erhållit en skriftlig offert. Offerten gäller under alla omständigheter såsom avtalat pris mellan Er och Näringsidkaren om ni inte har kommit överens om annat. Om offerten föreskriver att ni skall erhålla en kamin inklusive installationsarbete till en kostnad av 45 000 kr så har inte näringsidkaren någon rätt att höja priset därför att han har glömt bort att räkna med en del av arbetskostnaden. Detta misstag ligger på näringsidkarens sida. Skulle det emellertid vara så att ni, när ni erhöll offerten, insåg eller borde ha insett att näringsidkaren glömt bort att räkna med arbetskostnaden i priset gäller inte det ovanstående utan då har näringsidkaren rätt till det högre priset. Näringsidkaren har dock bevisbördan för att ni insett eller borde ha insett att fel förelegat i offerten.

Att offerten gäller som avtalat pris beror på att offerten enligt avtalslagen är att anse som ett anbud från näringsidkaren att utföra det beställda arbetet till det angivna priset. När ni sedan accepterar offerten har ni ingått ett avtal med näringsidkaren i enlighet med offerten.

Att priset som framgår av offerten gäller enligt konsumenttjänstlagen framgår av 36 § konsumenttjänstlagen. Skulle det dock vara så att näringsidkaren inte har lämnat någon offert utan endast en "ungefärlig prisuppgift" gäller att denne max får kräva ersättning som överstiger denna prisuppgift med 15 % enligt samma paragraf. Det vill säga max 6750 kr om det ungefärliga priset var 45 000 kr.

Att priset som framgår av offerten även gäller om istället konsumentköplagen är tillämplig framgår av 35 § konsumentköplagen.

Det ni bör göra är att kontakta näringsidkaren och bestrida fakturan med hänvisning till priset som framgår av offerten. Ni kan påtala att ni har träffat ett avtal utifrån installatörens förslag och att ni accepterade priset eftersom det framstod som rimligt för er att betala. Skulle inte näringsidkaren acceptera er invändning kan ni fortsätta invända mot det högre priset i fakturan och betala den del av fakturan som framgår av offerten för att inte hamna i dröjsmål med betalningen. Det är här också viktigt att ni på ett klart sett bestrider fakturan mot näringsidkaren. Lämpligen görs detta skriftligen, gärna både per brev och e-post (då detta enkelt kan visas upp som bevis senare), där ni anger skälen till varför ni bestrider fakturan samt att ni ber näringsidkaren komma med svar inom föreskriven tid. Det följer nämligen av god inkassosed att näringsidkaren i dessa fall inte får sända inkassokrav på den obetalda delen utan istället får vända sig till domstol om denne fortfarande anser att sig ha rätt till det högre beloppet.

Jag hoppas att ni har fått svar på era frågor. Nedan länkar jag till de ovan angivna lagarna om ni själva skulle vilja gå in och titta.

Lag om avtal

Konsumenttjänstlag

Konsumentköplag

Victor SundhRådgivare