Hantering av skulder som inte täcks av dödsboet

Hej! Jag har nån fråga som jag vill ha svar på omgående. Min pappa gick bort för 3v sen pga av sjukdom i en ålder av 80 år. Han hade en kredit hos Swedbank o har under 1000kr kvar i skuld, ska hans fru (min mamma) betala det? Det finns inga tillgångar alls på nåt konto, varken pappas eller mammas. Pappa hade en annan skuld på under 5000kr också, hur gör vi med den? Ärver mamma den skulden eller vad gör vi? Bouppteckning känns onödig också pga tillgångarna, ska vi kontakta kommunen så dom hjälper oss? Pappa hade även 2 barn sen innan, så det känns viktigt att det går rätt till. Tack för att ni tar er tid att svara, vi har ingen erfarenhet alls av sånt här o mamma orkar inte med allt sånt nu. Mvh: Annicka ❤️

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag börjar med att säga att man inte ärver skulder, så du och din mamma behöver inte oroa er för att behöva betala din pappas skulder. Det är lämpligt om ni kontaktar din pappas borgenärer och berätta att det saknas pengar i dödsboet och begär uppskov med betalning tills ni har utrett om det kommer finnas pengar att betala med. Sedan måste dödsbodelägarna göra en bouppteckning och skicka till Skatteverket, detta ska göras senast tre månader efter dödsfallet (se 20 kap. 1 § Ärvdabalken). Det är inte tillåtet att betala skulder innan en månad har förflutit sedan bouppteckningen gjordes (se 21 kap. 1 §).

Om det saknas tillgångar till begravning och andra kostnader i samband med dödsfallet, eller om tillgångarna precis täcker dessa kostnader, kan man istället göra en dödsboanmälan, en sådan gör socialnämnden (se 20 kap. 8a §). Det finns även möjlighet att få bidrag till begravningen. Mitt råd är att kontakta kommunen så de kan undersöka om det är lämpligt att göra en dödsboanmälan åt er istället för bouppteckning.

Om man efter en bouppteckning konstaterar att det inte finns några pengar att betala skulder med ska skulderna avskrivas.

Hoppas du fått klarhet i dina frågor.

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare