FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/12/2015

Handpenning som enskild egendom vid äktenskapsskillnad

Jag har en lägenhet som min mor har satt in handpenningen på. Det var som gåva med förbehållet enskild egendom och vad som kommer i dess ställe

Den är köpt för mitt veckopendlade alltså mitt boende. Jag ska skilja mig och min man hävdar att han ska ha halva lägenhetsvärdet oavsett enskild egendom

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid skilsmässa och bodelning fördelas nettovärdet av tillgångarna (d.v.s. tillgångar- skulder) lika mellan makarna enligt huvudregel, såvida ni inte har ett äktenskapsförord som anger viss egendom som enskild eller enskild egendom som anges i gåvobrev eller testamente (Äktenskapsbalken 7 kap 2 §). Finns inga sådana dokument så delas tillgångarna lika oavsett vem som har betalat vad under och före äktenskapet.

Ifall det finns ett gåvobrev från din mor som anger handpenningen som enskild egendom och vad som kommer i dess ställe (motsvarande andel av bostadens värde)så är det din enskilda egendom. Enskild egendom ingår inte i bodelning enligt Äktenskapsbalken.

Det finns dock ett fall (praxis) från Högsta domstolen där kontantinsatsen betalats med enskild egendom och resterande del av lånet sedan betalats med giftorättsgods och det har då ansetts att hela egendomen vara giftorättsgods. Detta gäller då den erlagda kontantinsatsen var av normal storlek. Ditt fall kan bero på hur ni har betalat resten av lägenhetens kostnad och det är svårt att ge ett svar utan att veta övriga omständigheter.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en familjerättsjurist vid skilsmässan, vi samarbetar med Familjens jurist som är experter på bl.a. bodelning vid äktenskapsskillnad.

Hoppas att detta besvarar din fråga någorlunda!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare