Handläggningstider hos Migrationsverket

Hej!

Jag har en fråga angående uppehållstillstånd för min fästmö , vi sökte uppehållstillstånd gör 14 månader sedan och ingen har tagit upp vårt ärende än, jag såg att ni svarat och hänvisat till en lag som säger att det ska ta Max 9 månader att få ett beslut? Dessutom har jag skickat info om andra likanande fall till Migrationsverket där väldigt många får beslut på några månader men får bara svar att vi inte pratar om enskilda ärenden och att alla behandlas lika ?

Vad kanjag göra och villka rättigheter har jag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst har myndigheter en skyldighet att handlägga ärenden där enskild är part "så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts" (Förvaltningslagen 7 §). Dessutom har de också en serviceskyldighet vilket innebär att de bland annat ska svara på frågor från enskilda så snart som möjligt. (Förvaltningslagen 4 § 2 st.)

Handläggningstiden för ett ärende gällande uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning får inte vara längre än nio månader om det inte föreligger särskilda skäl (Utlänningsförordningen 4:21a). Handläggningstiden för ett ärende gällande uppehållstillstånd på grund av arbete får inte vara längre än fyra månader om det inte föreligger särskilda skäl (Utlänningsförordningen 4:21b).

Du kan göra en anmälan till JO (Justitieombudsmannen) som kan ge kritik till myndigheten. Se här hur du går till väga för att göra en anmälan: http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/. Just Migrationsverket har fått kritik för deras långa handläggningstider i tidigare fall.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Offentlig rätt och Migrationsrätt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000