Handläggningstider

Hejsan, jag har en fråga

Jag och min man gifte oss i Sverige då han var här 20/12-14

Och vi ansökte om uppehållstillstånd för honom då den 3/2-15

Han var på intervju i ambasaden i Amman ,Jordanien 6/7-15

Då sa dom på ambasaden allt ser jätte bra ut och det ska inte ta lång tid nu.

Det har nu gått 8 månader sedan vi ansökte via webben och 3 månader sedan hans intervju.

Än har ingenting hänt i ärendet, på Migrationsverket säger dom olika , en dag säger dom att innan detta året är slut kommer ni få besked och en annan säger att vi kommer få vänta minst 9 månader till.

Vad kan vi göra ?

Detta är ju inte klokt.

Jag har bott i Sverige i över 15 år och nu har man äntligen hittat sin äkta make och så kan man inte ens få starta ett liv tillsammans.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag får först gratulera till att du funnit din äkta make, trots dessa omständigheter!

Enligt 7 § förvaltningslagen finns ett allmänt krav på att myndigheter ska hantera sina ärenden snabbt, enkelt och billigt, utan att säkerheten eftersätts. Enligt 4 kap 21 a § Utlänningsförordningen skall anknytningsärenden avgöras senast 9 månader sedan ansökan lämnades in. Däremot finns i den regeln undantag ifall det skulle finnas särskilda skäl till att det skulle behövas längre tid än 9 månader. Detta kan vara om ärendet är särskilt komplicerat eller till och med om det kommer in väldigt många ansökningar under en viss period. Det kan alltså vara ursäktligt om myndigheterna har väldigt mycket att göra i perioder och samtidigt har brist på personal eller resurser.

Just nu är det så att Migrationsverket får in väldigt många fler ansökningar om uppehållstillstånd på grund av anknytning på grund av hur det är i världen idag och det skapar långa handläggningstider. Enligt Migrationsverkets hemsida föreligger det just nu långa handläggningstider för ansökan för uppehållstillstånd på grund av anknytning. Det framgår att det kan vara så mycket som upp till 20 månader innan man får sitt tillstånd.

Det du kan göra för att försöka påskynda din process är att prata med din handläggare på Migrationsverket och få in alla dokument och handlingar de behöver av dig för att fatta ett beslut. Detta för att inte behöva komplettera din ansökan hela tiden. Ring och kolla upp din ansökan med jämna mellanrum. Däremot finns tyvärr inget mirakel för att skynda på myndigheters handläggningstider när det är kris på detta sätt, just eftersom Migrationsverket även varnat för detta på deras hemsida.

Jag hoppas svaret var till hjälp. Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Bassima DemirRådgivare