Handläggningstiden på Migrationsverket för ansökan om svenskt medborgarskap- följdfråga

Hej

Tack Matilda Hetlesaether för snabb svar.

Du har svarat på min första fråga:

Hej Jag kom till Sverige 2007 men fick stanna 2013 och nu uppfyller jag kravet för att bli svensk medborgare. Jag lämnade medborgarskap ansökan till migrationsverket och frågat om handläggningstiden och då fick som svar att jag måste vänta från 21 till 23 månader. Är det lagligt att man ska vänta såhär länge?Jag lider av det här eftersom jag inte har sett min famlj i 11 år.Jag är skötsam person och har fast jobb i flera år. Jag har inga skulder och är inte dömd för något.

Du rekommenderade mig att kontakta migrationsverket och fråga status osv.

Jag har redan varit I kontakt med dem och dubbel kollat om jag verkigen uppfyller krav som du nämnde och de sa du uppfyller. De har granskat min ansökan.

Jag frågade dem om jag hade fått handläggare och de sa du får i slutat av processen och då frågade jag hur länge tar denna process. De sa 21 till 23 månader men. Med andra ord min ansökan ligger orörd tills 19 månader eller något sedan tittar de igen på det.

Jag har även frågat dem om jag kan snabba på processen genom att hjälpa till med att kontakta svenska myndigheter och visar migrationsverket att jag har allting som der ska men de sa nej du behöver inte göra det.

När man inte har händläggare på migrationsverket så händer inget. De sa att jag står i kö men vissa av mina kompisar får det fortare.

Lawline svarar

Hej igen! Tack för att du återigen vänder dig till Lawline för följdfråga!

Även om du uppfyller kraven för att få svenskt medborgarskap kan det ta tid. Allt beror som sagt på om dokumenten behöver kompletteras eller om mer underlag behövs. Att de sagt att de granskat din ansökan innebär inte att de är färdiga med granskandet för att fatta ett slutgiltigt beslut. När Migrationsverket anser att det finns anledning att utreda ett ärende anger de att handläggningen kan ta 21-23 månader. I ärenden där Migrationsverket anser att någon vidare utredning inte behöver göras kan ett beslut fattas inom 2-3 månader. Förmodligen har de bedömt ditt ärende som nödvändigt att utredas vidare trots att du uppfyller kraven för att ansöka om svenskt medborgarskap. Vilka anledningar de kan ha för detta kan jag tyvärr inte svara på eftersom det är de som behandlar din ansökan och som gör bedömningen av vad som är nödvändigt och inte. Jag kan tänka mig att en anledning kan vara att de behöver mer underlag eller att de inväntar svar från en annan myndighet som tar tid på sig.

Att dina kompisar har fått svar fortare kan bero på att de inte behövt utredas lika mycket. All information som Migrationsverket har behövt kanske redan har funnits hos dem på plats. Själva ansökningssystemet fungerar på det viset att beslut fattas olika snabbt även om ansökningar kommer in samma dag.

Jag kan tyvärr inte uttala mig mer i frågan då jag inte kan svara för varför Migrationsverket har givit dig de svar som de gjort. Möjligtvis skulle du kunna anmäla Migrationsverket till justitieombudsmannen [JO] för långsam handläggning av ett ärende. JO finns till för att granska den offentliga makten och se till att de följer de lagar och regler som de omfattas av. Kanske skulle du kunna lyckas argumentera för att Migrationsverket endast ska utreda ett ärende om det är nödvändigt och att du anser att ditt ärende redan är färdigutrett men att de tar orimligt lång tid på sig med att fatta ett slutgiltigt beslut. Mer än detta kan jag tyvärr inte säga. Jag hoppas dock verkligen att allting löser sig för dig.

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare