Handläggningstid vid anhöriginvandring

hej

vi har ansökt min styvdotter till Sverige.Hon är 15 år från Turkiet.Min mann och jag forsörjer henne i Turkiet.Jag är Norska.Min mann har put.Vi har jättebra inkomst,hyresrätt och bil.Vi ansökte henne hit 25 februar.Hur lång tid tar det för beslut?Min mann har omsorgen och vårdnaden ensam

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tyvärr omöjligt för mig att säga hur lång tid det tar innan ni kan förvänta er ett beslut. Den enda information som finns att tillgå gällande detta är den som finns på migrationsverkets hemsida. Enligt migrationsverket är den beräknade väntetiden för ärenden som liknar ert 13-17 månader. Migrationsverket uppdaterar löpande den beräknade handläggningstiden och på denna sida kan ni fylla i relevanta uppgifter för att få fram beräknad handläggningstid. Eftersom att det bara rör sig om en beräknad handläggningstid kan det gå både fortare och långsammare. Hur snabbt det går beror på en mängd olika faktorer. Som sagt kan jag tyvärr inte ge er mer information än den som finns på migrationsverkets hemsida.

Hoppas att ni får ett beslut snart och vänd er gärna till Lawline igen om ni har ytterligare frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare