Handläggningstid svenskt medborgarskap

Hej! Jag är EU medborgare och har permanent uppehållsrätt i Sverige och därför kan ansöka om svensk medborgarskap. Min man och min dotter har redan svensk medborgarskap, jag undrar om handledningstiden kommer bli kortare i så fall.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga. Handläggningstiden räknas från den dag ansökan lämnades in. Efter att Migrationsverket tagit emot er ansökan kontrollerar de om den innehåller all information vilket för närvarande tar mellan 1-3 månader. Härefter utreds ansökan vilket tar mellan 14 och 15 månader. Det finns inget sätt att komma före i kön och på så sätt få en kortare handläggningstid då Migrationsverket behandlar alla ansökningar lika. Den angivna tiden visar dock enbart hur lång tid det tagit att få beslut för personer med liknande ansökningar så det kan ta både kortare eller längre tid. Ni kan läsa mer på Migrationsverkets hemsida om handläggningstider:

www.migrationsverket.se

Lycka till!

T ERådgivare