Handläggningstid hos Migrationsverket

Hej! Jag och min man har sökt om uppehållstillstånd för honom. Ser att det är hemskt långa väntetider nu. Finns det någon lag om hur länge max man ska behöva vänta? Känns orimligt att man ska behöva vara utan sin partner i flera år. Kan man göra någon anmälan om väntetiden blir för lång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med har myndigheter en lagstadgad skyldighet att handlägga ärenden där enskild är part "så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts" (Förvaltningslagen 7 §).

Handläggningstiden för ett ärende gällande uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning får inte vara längre än nio månader om det inte föreligger särskilda skäl (Utlänningsförordningen 4:21a) och handläggningstiden för ett ärende gällande uppehållstillstånd på grund av arbete får inte vara längre än fyra månader om det inte föreligger särskilda skäl (Utlänningsförordningen 4:21b).

Ni kan göra en anmälan till JO (Justitieombudsmannen) som kan ge kritik till myndigheten. Se här hur du går till väga för att göra en anmälan: http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/. Just Migrationsverket har fått kritik för deras långa handläggningstider i tidigare fall.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare