Handläggningstid för ansökan om medborgarskap

Tja!

Undrar om det finns något man kan göra för att förkorta handläggningstiden hos migrationsverket när det gäller ansökan om svenskt medborgarskap? Jag jobbar sedan 3 år tillbaka, är tillsvidareanställd och tjänar hyfsat bra lön. Spelar dessa faktorer någon roll?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Migrationsverkets handläggningstider varierar, men just nu har de hög arbetsbörda varför handläggningstiderna generellt är långa. Enligt uppgifter på Migrationsverkets hemsida kan det vid ansökan om medborgarskap i vissa fall ta upp till cirka 23 månader innan man får beslut, medan det i vissa fall bara tar en månad. Hur lång tid det tar i ditt fall beror på hur ditt fall ser ut. Ju mer komplicerade omständigheter, desto längre handläggningstid.

Det du kan göra för att få en så kort handläggningstid som möjligt är att du kan underlätta för Migrationsverket genom att kontrollera att all information som efterfrågats finns med i din ansökan.

Du kan läsa mer om handläggningstiderna här.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare