Halvsyskons arvsrätt

Jag och mina syster har just fått reda på att vi har en halvsyster på vår fars sida. När vi var små gjordes pga detta syskons födelse en boskillnad mellan våra föräldrar, där vår far skrev över alla sina tillgångar på vår mor. När hon gick bort för femton år sedan delades hennes tillgångar upp mellan mig och min helsyster. Vår far har i dagsläget inga tillgångar, men vad händer när han går bort - ska vår halvsyster få del av de tillgångar han skrev över på vår mor och som vi har ärvt, eller får hon endast en tredjedel av hans lösöre etc? Och kan halvsysterns barn ärva mig och min syster?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förskott på arv?
Man kan här fråga sig ifall gåvan från din far till din mor av alla tillgångar, som sedan gick till dig och din helsyster kan ses som ett förskott på arv från er far oh missgynnade er halvsyster. Din far skulle alltså ha "försökt" undkomma regler om förskott på arv genom att ge gåvan till er mor med vetskapen att ni (och inte er halvsyster) skulle få ärva hans tillgångar då.
Det lär inte finnas utrymme för att tolka reglerna om förskott på arv på ett sådant sätt. Förskott på arv utlöses genom gåva från en förälder till sitt barn där de andra barnen missgynnas. I och med att gåvan var ställd till er mor och ni fick del av den först när hon gick genom arv utesluter jag att gåvan kan behandlas som ett förskott på arv.

Detta innebär alltså att er halvsyster inte har rätt till de tillgångar han skrev över på er mor. Hon har däremot rätt till en tredjedel av arvet han lämnar efter sig vid sin död då du och din helsyster tar de andra tredjedelarna.

Arvsrätt för halvsyskon
Angående arvet efter dig och din syster tar era eventuella barn hela arvet efter er i första hand. I andra hand tar er pappa hela arvet ifall han är vid liv då ni går bort. Ifall er pappa är död då ni dör går arvet till syskon dit även halvsyskon räknas. Ifall ett syskon är dött tar det syskonets eventuella barnet i syskonets ställe.
Resultat: Vid din död kommer avkomlingar till dina syskon att ärva dig om du inte har egna barn, föräldrar eller (hel/halv)syskon vid liv. Detsamma gäller naturligtvis för din syster.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare