Hälftendelning av sambobostad

Hej,

Jag har flyttat in i min sambos hus & vi går nu och funderar på om jag ska köpa in mig så jag äger halva huset.

Vad jag har hört är att om vi skulle separera och säljer huset så får han hälften +hälften av min del, stämmer detta? Är det bättre att vi säljer huset till oss båda och börjar om på detta sättet istället?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Till skillnad från äktenskap så är huvudregeln i samboförhållanden att man inte "hälftendelar" vid separation. Dock finns det några undantag, vilka regleras i sambolagen.

Endast bostad och bohag (tex möbler) som införskaffats för gemensamt användande ska delas ekonomiskt enligt 3 § sambolagen. Alltså, måste din sambos hus köpts för gemensamt bruk. Jag förstår det som att han ägt det innan ni blev sambos och då har du ingen rätt till någon del av bostaden vid separation eller försäljning.

Därför rekommenderar jag att du köper in dig på halva bostaden och/eller skriver ett samboavtal (enligt 9 § sambolagen), speciellt ifall du tänkt lägga ner pengar eller arbete i bostad. Annars har du ingen rätt till avkastning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare