Häktningsförhandling och straff för (grov) olovlig körning

Hejsan!

På brevet står det att jag kallas till häktningsförhandling vad menas med det, för har kört bil utan körkort, olovlig körning (grovt brott)

Riskerar jag att få fängelse eller böter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En häktningsförhandling är en förhandling som hålls i allmän domstol. I förhandlingen avgörs huruvida en misstänkt ska häktas eller inte.

Brottet olovlig körning framgår i 3 § lag om straff för vissa trafikbrott. Om ett sådant brott anses grovt kan man dömas till fängelse i högst sex månader.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare