Häktad utan försvarsadvovakt?

Hej!

Min bror son sitter häktad sedan 30 september vi vet inte hur han mår och vi får inte veta något om hans situation det konstiga är att han inte har någon som representerar honom rättligt heller. Vad vi kan som närstående göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är som anhörig men mycket jobbig situation när en närstående blir häktad.

Vem kan bli häktad?

I Sverige kan man sitta häktad på obestämd tid, det går därför inte att sägas när han kommer släppas ut från häktet. Det finns däremot vissa krav som måste vara uppfyllda för att en person ska få hållas häktad; b.l.a måste det misstänkta brottet kunna leda till minst ett års fängelse och det ska finnas risk för att din son antingen kan fly, undanröja bevis/försvåra utredningen eller fortsätta med brott för att han ska få hållas häktad (24 kap. 1 § rättegångsbalken, härefter förkortad RB). Om det finns risk för att någon av dessa situationer uppstår finns det grund för häktning.

För att en häktning ska vara giltig måste det tas ett officiellt beslut att häkta personen. I beslutet ska det anges vad för brott som den misstänkte häktas för och vad grunden för häktningen är (24 kap. 5 § RB). Detta beslut blir en allmän handling som kan begäras ut. Beroende på brott kan detta vara sekretessbelagt, men för att du ska få en bättre bild av vad det är som pågår rekommenderar jag att du begär ut handlingen. Domstolen i fråga får göra en sekretessprövning om de kan lämna ut beslutet eller inte.

Hur länge sitter han häktad?

Du berättar att din brorson varit häktad sen 30 september. Detta innebär att han varit häktad under flera månader. Som nämnt ovan så finns det ingen maxgräns för hur länge din son får vara häktad, men för att säkerställa att det fortfarande är befogat att hålla honom häktad görs en ny prövning som leder till beslut var fjortonde dag under häktestiden (24 kap. 18 § st. 3 RB).

När domstolen har beslutat om häktning måste en tid för åtal också bestämmas. Tiden får åtal får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt (24 kap. 18 § st. 1 RB). Om åtal kan väckas tidigare än den beslutade tiden får detta dock ske. Domstolen får häva ett häktningen om det inte längre finns skäl för beslutet eller om åtalet inte väckts inom den tid som angetts och förlängning inte begärts. Även åklagaren har rätt att häva häktningsbeslutet innan åtal har väckts (24 kap. 20 § RB). Dessa möjligheter till att avsluta en häktning finns, men det finns ingen maxgräns för hur länge din son får sitta häktad.

Häktad med restriktioner?

Du nämner att du inte får veta hur din brorson mår. Generellt har häktade rätt till viss kontakt med omvärlden, men det låter som att så inte är fallet för dig och din brorson. Detta får mig att misstänka att han är häktad med restriktioner.

Om din brorson häktats med restriktioner innebär detta att åklagaren måste pröva om din sons kontakter med omvärlden får inskränkas (24 kap. 5 a § RB). Dessa restriktioner får meddelas endast om det finns risk för undanröjande av bevis eller att din son på annat sätt kan försvåra sakens utredning. Restriktionerna kan innebära att din brorson inte får ta emot besök, umgås med andra häktade, att åklagaren läser hans post eller att han inte får se på TV eller lyssna på radio vilket du kan läsa mer om på Kriminalvårdens hemsida >HÄR<.

Det finns inte heller någon tidsgräns för hur länge en person får sitta häktad med restriktioner, men huvudregeln är att restriktioner ska användas sparsamt. Åtgärden med restriktioner måste stå i proportion till syftet. Därför kan brottet han är misstänkt för påverka huruvida restriktioner krävs eller ej. Det går dock att överklaga beslutet om häktning med restriktioner (49 kap. 5 § p. 6 RB).

Tilldelas en försvarsadvokat?

Den som är häktad har rätt att få en offentlig försvarare, men det krävs att den häktade begär det. Det är alltså inget som tilldelas automatiskt. (21 kap. 3 a § RB). Det finns vissa undantag då en försvarare kan förordnas utan att den häktade bett om det, exempelvis om det behövs med hänsyn till brottsutredningen, om det är tveksamt vilken påföljd som väntas eller om det finns särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållande (21. kap. 3 a § p. 1-3 RB).

Som familjemedlemmar har ni möjlighet att vända er till domstolen och fråga vem som är försvarsadvokat, i det fall han har en advokat som ni inte känner till.

Sammanfattande svar - vad gör ni nu?

Det är tyvärr inte mycket ni kan göra i nuläget. Som nämnt ovan kan ni begära ut beslutet om häktning, för att på så sätt få koll på vad det är som pågår och vad han är misstänkt för. På så sätt kan ni också få reda på om han sitter inne med restriktioner och inte har någon möjlighet att kommunicera mer er för tillfället. Jag rekommenderar också att ni vänder er till domstolen för att säkerställa huruvida brorsonen har en försvarsadvokat eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare