FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/04/2017

Gymmedlemskap - uppsägning autogiroavtal

Hej! Jag har sen två månader sagt upp mitt gym medlemskap genom att kontakta banken där jag avslutade min autogiro till detta gym. På grund utav personliga skäl kontaktades aldrig gymmet från min sida. Två månader senare ser jag att en avgift för två månader till detta gym har dragits från mitt konto. Jag kontaktar givetvis min bank där dem hävdar att gymmet i fråga har skickat in en förnyelse (utan mitt medgivande) där ett nytt avtal har skapats. Hur är detta möjligt? jag som kund måste ge mitt medgivande till ett autogiroavtal? Annars kan varje företag jag haft en autogiro hos lägga in ett nytt avtal och dra pengar från mitt konto? till min riktiga fråga, vad har jag för rättsliga rättigheter i det här för att kräva tillbaka pengarna?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Din fråga beror lite grann på vad som står i ditt avtal med gymmet. Detta brukar oftast upprättas skriftligt när man blir medlem. Det brukar allt som oftast finnas en bindningstid i och med ett medlemskap. Vissa gym har att man i och med ett medlemskap förbinder sig att betala varje månad i minst 12 månader och att man därefter har möjlighet att säga upp avtalet men en viss uppsägningstid. Vissa gym har till och med ett krav på att uppsägningen av ett medlemskap ska ske skriftligt till gymmet.

Det låter märkligt att ett nytt avtal har upprättats utan ditt medgivande? Kan det inte vara samma avtal som de har skickat in sedan tidigare? Jag tänker att om du nu inte har kontaktat ditt gym angående att du vill avsluta ditt medlemskap så har ditt medlemskap troligtvis inte avslutats. Man har rätt att återkalla sitt samtycke till en autogirobetalning men detta måste även meddelas till betalningsmottagaren. Om medlemmen ensidigt avslutar sin autogiroöverföring är medlemmen ändå skyldig att betala avgiften för den kvarvarande avtalstiden som medlemmen minst förbundit sig enligt avtalet.

Kontrollera i ditt avtal med gymmet om vad ni har kommit överens om. Du har säkert hört om den gamla utslitna regeln avtal ska hållas, se avtalslagens första paragraf. Om man har gått med på ett avtal så är man skyldig att hålla sitt löfte.

Önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare