FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/10/2013

Grundläggande skillnader mellan aktiebolag och handelsbolag

Vad är skillnaden mellan ett aktiebolag med ett handelsbolag? Skriv gärna alla skillnader oavsett hur små de är. Varför bör man välja det ena eller det andra?

Lawline svarar

Hej!

Det finns många och stora skillnader mellan aktiebolag och handelsbolag. Jag kommer att skriva om de mest betydande skillnaderna mellan bolagsformerna.

Inledningsvis kan sägas att ett handelsbolag bygger på ett bolagsavtal mellan bolagsmännen, dvs. de som ”äger” och är verksamma i bolaget. Bolagsavtalet bör innehålla bolagets firma, verksamhet, firmateckning, övriga interna förhållanden etc. Ett aktiebolag stiftas av en eller flera stiftare. Motsvarigheten till bolagsavtalet är bolagsordningen. Enligt lag ska bolagsordningen innehålla flertalet uppgifter om firma, verksamhetsföremål, styrelsesammansättning, revisor, aktiekapital etc.

Mer information om uppstartsprocessen och bolagsformernas konstitutionella dokument, dvs. bolagsordning och bolagsavtal, hittar du hos Bolagsverket – www.bolagsverket.se. Förslagsvis kan du ringa Bolagsverket, de svarar i regel efter endast några sekunder.

Ett aktiebolag ägs av aktieägarna. Dessa utser en styrelse som förvaltar bolaget – i många fall är aktieägare och styrelse samma personer. Det krävs endast en aktieägare för att bilda ett aktiebolag. Inte heller styrelsen behöver bestå av mer än en person, om styrelsen endast består av en ledamot måste bolaget dock även registrera en styrelsesuppleant.

Handelsbolag bildas av bolagsmännen. I regel är det just bolagsmännen som agerar för handelsbolaget. Lagen föreskriver inga krav på att handelsbolag ska ha styrelse.

Den kanske mest grundläggande skillnaden är att en aktieägare, till skillnad från en bolagsman, inte har något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser. I normalfallet kan en borgenär därmed inte vända sig till en aktieägare för att kräva betalning för en skuld som bolaget inte kan betala. Detta får inte förstås som att ett aktiebolag kan ingå vilka avtal och affärer som helst utan att någon kan hållas personligt betalningsansvarig. Såväl styrelseledamöter som aktieägare kan krävas på skadestånd om de orsakar skada. I handelsbolag är bolagsmännen däremot solidariskt betalningsskyldiga för bolagets förpliktelser, de riskerar därmed hela sin förmögenhet beroende på vilka affärer bolaget ingår.

För att starta ett aktiebolag krävs det att bolaget har ett aktiekapital på lägst 50 000 kr. Detta får inte ses som en kostnad, pengarna eller egendomen kan användas i verksamheten. Den som driver ett aktiebolag bör dock vara försiktig med att förbruka aktiekapitalet då bolaget riskerar att likvideras (dvs. avvecklas) om det saknas täckning för mer än hälften av aktiekapitalet. Några motsvarande regler finns inte avseende handelsbolag.

Till skillnad från aktiebolag behöver inte alla handelsbolag skicka in sin årsredovisnings till Bolagsverket. Endast bolag med juridiska personer som delägare eller vars verksamhet uppnår viss storlek har denna skyldighet.

Över lag kan sägas att aktiebolag regleras av ett större regelverk än handelsbolag.

En kort sammanfattning: Som utgångspunkt har aktieägaren, till skillnad från bolagsmannen inget personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser. Aktiebolag uppfattas över lag som en mer seriös bolagsform än handelsbolag – därmed inte sagt att så är fallet.

Detta är definitivt ingen uttömmande bild av aktiebolag och handelsbolag. Många som startar bolag är duktiga på att bedriva bolagets verksamhet, de inser däremot inte att det krävs mycket kunskap för att förstå sig på hur det fungerar att faktiskt driva ett bolag. Jag förslår därför att ser till att ha tillräcklig kunskap när du startar ett bolag för att undvika obehagliga eller oväntade  överraskningar i framtiden.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare