Gravsätta anhörig utan andra anhörigas godkännande?

Min bror har avlidit. Min fd svägerska och min brors son har inte gravsatt min bror. Kan jag och min brors föräldrar gravsätta min bror utan hans fd fru och son godkänner det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gravsättning finns i begravningslagen. Innan en gravsättning får genomföras krävs att Skatteverket utfärdar ett intyg om gravsättning (4 kap. 7 §). Skatteverket får inte utfärda ett sådant intyg om det är känt att det finns en tvist mellan den avlidnes anhöriga om den avlidne ska gravsättas eller kremeras. Om Skatteverket inte har fått information om tvisten, och utfärdar ett intyg, kan beslutet överklagas hos Länsstyrelsen. Att gravsätta en anhörig utan övriga anhörigas godkännande borde tekniskt sett inte var omöjligt, men eftersom beslutet kan klandras av exempelvis din brors fru och hans son är det nog säkrast att i första hand försöka komma överens. Till er hjälp finns huvudmannen för begravningsverksamhet på den ort där din bror senast var folkbokförd (Svenska kyrkan i alla kommuner förutom Stockholms och Tranås där det istället är kommunen som är huvudman). Huvudmannen ska på någon parts begäran erbjuda medling, och därefter fastställa den överenskommelse ni når (5 kap. 3 §).

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare