Gräsklippare samboegendom

Hej. Har nyligen gjort en bodelning med min sambo och har möbler och tillgångar kvar att dela upp . Fick en robotgräsklippare i 30 års present och nu kräver hon pengar för den. Vad är rätt och fel i det läget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphört ska bodelning ske om någon av parterna begär det och då ska samboegendomen fördelas (8 § sambolagen). Samboegendom är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om det köpts för gemensamt användning (3 § sambolagen). Med bohag menas dock endast inre lösöre som exempelvis möbler, hushållsmaskiner, TV-apparater, köksutrustning m.m. Det är oklart huruvida en gräsklippare ska räknas som inre lösöre, vilket då är samboegendom, eller som yttre lösöre varvid den inte ska fördelas utifrån sambolagens regler utan utifrån allmänna regler (6 § sambolagen). Det innebär då att den som äger gräsklipparen ska få den.

Om gräsklipparen ska anses vara yttre lösöre så är det du som har fått den i present och som därmed äger den. Du ska alltså få den och någon ersättning ska inte utbetalas då den inte är del av bodelningen. Om gräsklipparen istället ska ses som inre lösöre och därmed samboegendom så är utgångspunkten att den ska fördelas utifrån äganderätt eller den som har störst behov av saken. Men båda parterna har rätt till hälften av värdet av samboegedomen så om det efter fördelningen av all samboegendom visar sig att du fått mer så måste du kompensera din tidigare sambo för det (14, 16-17 §§ sambolagen).

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare