FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/08/2018

Gränsen för växelvist boende

Hej,

Vad är gränsen för växelvis boende? Om barnen är förlängda helger hos den ena föräldern och då är där 11% mindre än hos den andra. Räknas detta fortfarande som växelvist boende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Växelvist boende innebär att barnen bor ungefär lika mycket hos båda föräldrarna. Det finns ingen definition för vad detta innebär i lag men barnen ska tillbringa sin dygnsvila hos sina vårdnadshavare i ungefär samma omfattning. Uppdelningen behöver alltså inte vara exakt 50 %.

I ditt fall spenderar barnen 11 % tid mer hos den ena vårdnadshavaren vilket innebär en uppdelning på cirka 60 % respektive 40 %. Skillnaden i tid som spenderas hos respektive vårdnadshavare är relativt liten och därmed är detta sannolikt att anse som växelvist boende.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare