Gränsdragningen mellan otillåten andrahandsuthyrning och rätten att ha inneboende

Hej

Jag har försökt ta reda på om det finns något skrivet om att man inte får hyra ut ett rum i sin bostad till vem man vill?

Jag har hyrt ut ett rum ( bor själv i min bostadsrätt) genom airbandb.

Jag har ringt till HSB samt Hyresnämnden som säger att lagen ger mig rätt att hyra ut ett rum UTAN tillstånd från styrelsen.

Styrelsen förbjuder mig nu och menar att detta står i föreningens stadgar och att de kommer att säga upp mig för avflyttning.

Kan en förening bilda en egen lag?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är frustrerande. Gränsdragningen mellan att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand och att ha en inneboende i sin bostadsrätt är inte helt glasklar.

Enligt 7 kap 10 § Bostadsrättslagen (1991:614) (BRL) framgår att du får upplåta din lägenhet i andra hand till någon annan för självständigt brukande om styrelsen ger sitt samtycke. För att det ska vara fråga om en andrahandsuthyrning enligt lagen så förutsätts alltså att upplåtelsen är för självständigt brukande. Om upplåtelsen inte är till självständigt brukande, utan osjälvständigt brukande, så är det inte fråga om en regelmässig andrahandsuthyrning. I det senare fallet ska bostadsrättsföreningens samtycke inte heller behöva inhämtas. Det är ju trots allt inte fråga om andrahandsuthyrning. Gränsen är dock, som sagt, inte helt glasklar.

För egen del ser jag din uthyrning om ETT rum, samtidigt som du bor i din bostadsrätt, INTE som andrahandsuthyrning. I stället ser jag det som att du har en inneboende eftersom upplåtelsen inte sker för självständigt brukande. Nu vet jag inte vad som framgår i din bostadsrättsförenings stadgar, men jag antar att det står något i stil med att samtycke behöver inhämtas för det fall medlem i bostadsrättsföreningen vill hyra ut sin lägenhet i andra hand. Samtidigt som föreningen anser att det du gör är att bedriva andrahandsuthyrning. Till det hör att din bostadsrättsförening har använt sig grunden otillåten andrahandsuthyrning för att förverka din bostadsrätt, se 7 kap. 18 § BRL.

Med hänsyn till den inte helt glasklara gränsdragningen rekommenderar jag dig att vidta rättelse genom att sluta bedriva uthyrning via Airbnb eftersom du då inte får skiljas från lägenheten, se 7 kap 21 § BRL. Det är förmodligen inte värt att bråka i domstol avseende huruvida det du gör är att bedriva otillåten andrahandsuthyrning eller faktiskt bara har en inneboende i din bostadsrätt. Men det är helt upp till dig att avgöra.

Hoppas du fick svar på din fråga och glad valborg!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare