Grannens vitvaror dundrar inne hos oss - vad kan vi göra?

vi upplever tortyr liknande förhållanden då hyresvärd inte kan få ordning på vitvaror i grannens lägenhet. Det dundrar mycket mer över normer och vi mår så illa att det ligger på gränsen till stroke eller hjärtinfarkt. Pratar inte om hur mycket psykisk skada vi har fått. Vad kan man kräva från hyresvärden? Kan man kräva återbetalning av hyran för den perioden som tortyren av vår familj pågår?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den situation du beskriver låter oerhört jobbig och jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Vad jag förstår har er granne trasiga vitvaror som gör att det dundrar även i er lägenhet. Hyresvärden har inte lyckats få ordning på vitvarorna vilket gör att ni lever med detta oväsen, som verkar vara väldigt påfrestande för hela din familj.

Vad har grannen för ansvar?
Regler gällande hyresrätter finns i 12 kap Jordabalken (JB), även kallad hyreslagen. En hyresgäst ska vid användande av lägenheten se till att grannar inte störs på ett sätt som kan vara skadligt för hälsan eller leda till en sämre bostadsmiljö (12 kap 25 § JB). Regeln gäller främst hur lägenheten används, till exempel om er granne regelbundet har högljudda fester eller att det bråkas ljudligt på nätterna. I sådana fall är hyresvärden skyldig att säga till den störande hyresgästen och se till att störningarna genast slutar. Störningar av nämnt slag kan i vissa fall ses som en brist i lägenheten, vilket ger hyresgästen rätt till nedsatt hyra (jag återkommer till det nedan).

I ert fall beror dock störningarna på trasiga vitvaror och inte på hur grannen använder lägenheten. Jag är därför osäker på om regeln angående störande grannar kan tillämpas i ert fall. Vitvarorna stör ju med säkerhet er granne minst lika mycket (om inte mer), och hen är troligtvis mycket angelägen om att felet ska åtgärdas.

Oljudet kan ses som en brist i lägenheten
Som nämnt ovan kan störningar i vissa fall ses som en brist i lägenheten. Ett exempel på sådana störningar, utöver oväsen som grannen själv orsakar, är ombyggnation. Då gäller följande. Det finns en regel som säger att hyresvärden ska hålla lägenheten i sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, vilket i ert fall är som bostad (12 kap 9 och 15 § JB). Om lägenheten inte går att använda som bostad är den bristfällig. Hyresvärden har då skyldighet att åtgärda bristen och hyresgästen kan i vissa fall ha rätt till nedsättning av hyran.

Ni kan ha rätt till hyresnedsättning
Oväsendet från grannens vitvaror har, som du beskriver, orsakat dig och din familj både psykisk och fysisk skada. Oljud av sådant allvarligt slag ska en hyresgäst inte behöva stå ut med. Även om det inte är fel på just er lägenhet, gör situationen att ni inte kan nyttja lägenheten fullt ut som bostad. Det finns därför chans att er lägenhet ses som bristfällig. I det fall oljudet från grannens vitvaror anses vara en brist, har hyresvärden skyldighet att åtgärda problemet. Det kan även hända att ni har rätt till nedsatt hyra. En total återbetalning av hyran tror jag dock inte är möjlig.

Sammanfattning och råd
Hyresvärden är skyldig att åtgärda problemet och det kan även hända att ni har rätt till nedsättning av hyran.

Eftersom läget för er verkar brådskande, är mitt råd att ni kontaktar hyresvärden omgående och beskriver situationen. Ni ska inte behöva stå ut med oljud av detta slag. Troligtvis kommer hyresvärden finna ett sätt som gör situationen hanterbar för er tills felet med vitvarorna är fixat. Ni kanske även kan kontakta grannen och tillsammans trycka på hyresvärden, eftersom hen sannolikt finner situationen minst lika jobbig. Om ni är medlemmar i hyresgästföreningen kan ni även vända er dit. De kan ge en mer detaljerad bedömning av läget och ge er råd om hur ni bör gå tillväga. Om oljudet inte upphör kan ni slutligen också vända er till hyresnämnden, för att få ärendet prövat.

Eftersom jag inte vet de exakta omständigheterna i ert fall, kan jag inte ge ett mer detaljerat svar än såhär. Jag hoppas ändå att det är till någon hjälp för er och att situationen snart ordnar upp sig.

Vid fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare