Grannens katt skadade vår katt, vad kan jag göra?

Grannen skaffade nyligen en ny katt. Det är en kastrerad hane som är oerhört aggressiv mot vår 7-åriga hona. Den bet henne våldsamt i slutet på maj med vård på 4500 kr som följd. Har nu den 16 aug bitit henne igen. Vet ännu ej följden av skada. Pratat m ägarna som inte bryr sig. ”Utekatt är utekatt”! Är deras svar. Den beter sig ovanligt. Jagar vår katt in i vårt hus och forts inne. Jag har sparkat ut den tre gg o den fortsätter på samma vis. Vad göra??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det vill du veta vad du kan göra åt dina grannar och deras katt som skadat din katt vid två tillfällen. Jag kommer först gå igenom vad för ansvar kattägare har för sina katter och sedan vad du kan vidta för åtgärder utifrån det.

Grannarna har ett förebyggande ansvar för sin katt

Kattägare är skyldiga att hålla sådan tillsyn över sin katt och sköta den på det sätt som behövs för att med hänsyn till kattens natur och övriga omständigheter förebygga att den orsakar skada (lag om tillsyn över hundar och katter 1 §). Grannarna är alltså skyldiga att försöka förebygga att katten orsakar skada. Det innebär inte att kattägare generellt är tvungna att hålla sin katt inomhus och under konstant uppsyn. Däremot kan det i din situation innebära att dina grannar var tvungna att vidta åtgärder för att förebygga framtida skada när de blev medvetna om att deras katt skadat din katt.

Möjlighet till skadestånd

Om någon genom vårdslöshet orsakar sakskada på annan ska den personen ersätta skadan (skadeståndslagen 2 kap. 1 §). I svensk rätt klassas skada på husdjur som sakskada gentemot ägaren. Ägaren har då rätt till ersättning för vårdkostnader vilket HD fastslagit genom NJA 2001 s 65

Vad gäller i just din situation?

Du har alltså lidit en sakskada som dina grannars katt orsakat. De blir ersättningsskyldiga för dina vårdkostnader om du kan visa att de varit vårdslösa. Om en person brustit i en skyldighet de tillskrivits genom lag brukar det klassas som vårdslöshet. Grannarna har en sådan skyldighet att utöva tillsyn över sin katt för att förebygga skada. Den skyldigheten åsidosattes först efter att de fått vetskap om att deras katt attackerar och skadar andra katter samt ställer till med olägenheter för dig.

Min bedömning är därför att du inte kommer kunna visa att de orsakat skadan på din katt i maj genom vårdslöshet. Om du därefter informerat om vad deras katt ställer till med utan att de vidtagit några förebyggande åtgärder för att undvika liknande skador i framtiden kan du hävda att de genom vårdslöshet orsakat skadan den 16 augusti. I sådana fall kan du kräva ersättning för vårdkostnader för den skadan.

Vad gör du nu?

Ett bra första steg kan vara att påtala detta för grannen och att du kommer kräva betalt för din katts vårdkostnader. Om de inte vill betala måste du ta till juridiska åtgärder för att få betalt.

Ett alternativ är då att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden (lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Här finns en länk till deras hemsida där du kan skicka in en ansökan digitalt. Du behöver då ange en kort grund för betalningskravet vilket i det här fallet är skadan på din katt som deras katt orsakat. Glöm inte att dessutom kräva ersättning för dina kostnader i samband med att driva in betalning från grannarna. Kronofogden gör sedan en kort prövning av din sak och försöker sedan driva in betalningen från grannarna. Om de inte betalar frivilligt lämnas saken över till er lokala tingsrätt. Du bör då anlita juridisk hjälp. Skicka en mail till info@lawline.se så hjälper någon av våra jurister dig.

Ett annat alternativt är att skicka ett kravbrev utformat av en jurist till grannarna. Där förklarar juristen grunden för kravet och varför grannarna är skyldiga att ersätta dig. Våra jurister här på Lawline kan hjälpa dig med det. Här finns en länk till denna tjänst hos Lawline.

Sammanfattning

Kattägare har ett ansvar att sköta sin katt på ett sådant sätt att de med hänsyn till dess natur förebygger att katten orsakar skada. När grannarna kände till att deras katt kan attackera och skada andra katter men inte vidtog några förebyggande åtgärder åsidosatte de denna skyldighet. Därför har de genom vårdslöshet orsakat skadan på din katt i augusti vilket gör dem ersättningsskyldiga för din katts vårdkostnader för det tillfället.

Du kan kräva betalt genom ett betalningsföreläggande hos kronofogden eller skicka ett kravbrev utformat av en jurist till grannarna där du kräver betalt.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare