Grannen tycker att vårt barn stör- vad gäller?

Hej!

Vi bor i en lyhörd bostadsrätt och vår granne bankar i väggen flera gånger om dagen för att vår dotter på 10 månader gråter och gör ljud ifrån sig när hon leker.

Bankandet skrämmer min dotter vilket gör att hon ibland blir ännu mer ledsen.

Är det okej att grannen fortsätter banka trots att jag pratat med hen om att vår dotter endast är ett par månader gammal och att gråt är oundvikligt.

Vad har vi för rättigheter i detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni bor i en bostadsrätt blir bostadsrättslagen (BrL) aktuell i detta fall. Störningar regleras i 7 kap. 9 § BrL och där framgår det att bostadsrättshavare är skyldiga att inte orsaka sin grannar störningar som kan vara skadliga för deras hälsa eller försämra deras bostadsmiljö. Dessutom måste störningarna vara av den grad att de skäligen inte bör tålas av grannarna. Det innebär att lindrigare störningar, som därmed måste tålas av grannar, är sådana störningar som är normalt förekommande i hus där det bor många människor. Var gränsen går mellan lindriga störningar och störningar som skäligen inte bör tålas är förstås svår att dra, men enligt praxis ska man normalt se till den allmänna uppfattningen om ett ljud. Till sådana störningar som räknas som lindriga och som därmed måste tålas av grannar hör exempelvis barn som leker.

Ljud från ett barn som gråter eller leker är alltså något som är normalt förekommande och som grannar därmed måste tåla. Er granne har således ingen rätt att banka i väggen på grund av detta. Detta är i sig en störning som ni som grannar inte skäligen bör tåla. Eftersom du redan har försökt att prata med hen så rekommenderar jag dig att kontakta er bostadsrättsförening och berätta om ert problem, så att den kan ta kontakt med grannen och klargöra vad som gäller i detta fall.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare