Grannen har klippt sönder vår buske, vad gör vi?

Vår granne har en garagevägg i tomtgräns mot oss som han ska måla. Han kom över och bad oss att klippa ner några grenar på en vinbärsbuske för att inte grenarna skulle nöta bort färgen. Vi klippte bort så att det blev helt rent ca 15 cm från väggen. Två dagar senare när vi kommer hem så har grannen varit över hos oss klippt bort ytterligare 45-50 cm. Busken ser nu bedrövlig ut då en fjärdedel på en sida är bortklippt. Vad kan/ska vi göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grunden till svaret på din fråga återfinns i dels Jordabalken (JB), dels Skadeståndslagen (SkL) och dels Brottsbalken (BrB).

Rätt att ta bort växtlighet från grannes tomt

Jordabalken reglerar bland annat växtlighet på ens tomt och i 3 kap. 2§ JB framgår det att om rot eller gren tränger in på en grannes tomt och innebär en olägenhet för grannen får denne själv ta bort roten/grenen. Dock ska tomtägaren, vars rot/gren tränger in hos grannen, först få möjlighet att själv ta bort den. Har grannen rätt att ta bort något så är det den del som tränger in på dennes tomt, detta ska dock även ske med försiktighet så inte växten skadas.

Du beskriver att ni haft ett samtal med grannen och därefter tagit bort den del av busken som var närmare än 15 cm från väggen, därför kan jag inte se någon anledning till att grannen skulle haft rätt att klippa i busken.

Konsekvenser av att ta bort växtlighet olovligt

Er grannes handlande kan falla in under brottet egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8§ BrB, respektive skadegörelse, 12 kap. 1§ BrB vilka kan resultera i skadestånd, böter eller fängelse. Egenmäktigt förfarande och skadegörelse är brott som polisanmäls, utreds och sedan eventuellt resulterar i böter eller fängelse.

Skadestånd regleras i 2 kap. 1§ SkL där det går att utläsa att den person som med uppsåt (t.ex. med avsikt/insikt/likgiltighet till resultatet av handlingen) eller vårdslöshet orsakar en sakskada ska ersätta skadan.

Jag rekommenderar att ni kontaktar grannen och försöker föra en dialog om vad som hänt och om ersättning för den skada han orsakat. Skulle ni inte komma överens kan ni polisanmäla honom för egenmäktigt förfarande respektive skadegörelse.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare