Granne som skickar intima bilder och väcker obehag genom olämpliga inbjudningar- brott?

Hej!

Jag och min man har bott tillsammans i en villa med samma grannar i 8 år. Med tiden har en av våra närmsta grannar tagit kontakt via snapchat med både mig och min man. Det som vi trodde var oskyldigt visade sig vara att han skickade mer och mer intima saker till mig. Allt från påklädda Men strama bilder över skrevet till nakna överkroppsbilder. Med åren har det eskalerat och jag har fått bilder från hans garage med en bäddad barnsäng med frågan om jag vill provligga. Jag har fått inviter och bilder utan att svara på dessa. Min man har sagt ifrån men ändå har han fortsatt. För ett tag sen kom jag hem och ville prova en bikini då han snabbt kommenterade detta genom att berätta att han stått och sett in genom vårat vardagsrumsfönster. Jag har screenshotat dessa men tror inte att det skulle hålla som bevis, dock lever jag i en fruktansvärd ångest nu för den kommande sommaren då jag känner att jag inte vill vista mig ute. Detta är en väldigt kortfattad historia en en väldigt lång.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det känns mycket obehagligt och detta är inte något som du ska behöva uthärda. Din granne kan ha gjort sig skyldig till brottet sexuellt ofredande och jag ska förklara varför.

Det är ett brott att blotta sig för någon på ett sätt som är ägnat att väcka obehag hos den andre personen eller annars genom ord eller handlingar ofredar en person på ett sätt som kränker personens sexuella integritet, Brottsbalken 6 kap 10 § 2 stycket. De händelser som du berättar om, de intima bilderna som han har skickat till dig och, hans obehagliga förfrågningar och det faktum att han har tittat på dig medan du bytt om kan falla under denna bestämmelse. Eftersom att du har markerat väldigt tydligt att hans bilder och kommentarer inte är välkomnande, du känner att han kränker din sexuella integritet, hans handlingar väcker obehag hos dig och detta är något som pågått väldigt länge så är det högst sannolikt att kan bli åtalad för det här brottet.

Det är jättebra att du har sparat dessa skärmdumpar och om detta beteende fortsätter så måste du fortsätta dokumentera det. Du måste gå vidare med din bevisning och polisanmäla detta. Eftersom det rör sig om sexualbrott enligt 6 kap brottsbalken har man som målsäganden rätt att få ett målsägandebiträde som staten betalar och som hjälper dig under hela rättsprocessen. Du kan alltså stöd och hjälp att föra vidare din talan samt yrka på skadestånd.

Våga polisanmäla för det här är helt oacceptabelt! Hör av dig till Lawline om du har fler frågor eller om något är oklart.

Lycka till!

Vänligen,

Ceda ImranovaRådgivare