Granne som röker i sin lägenhet

Hej jag har problem med grannen som röker och vädra sin lägenhet och allt hemskt doft kommer till min lägenhet så jag måste stänga mina fönster. Jag har vänd mig till föreningen men det värkar att jag kan inte få nog hjälp. Vad kan jag vända mig för att få hjälp?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du bor i en bostadsrätt. Frågor som rör bostadsrätter regleras huvudsakligen i bostadsrättslagen.

När en bostadsrättshavare använder lägenheten är denne enligt 7 kap. 9 § bostadsrättslagen skyldig att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller på annat sätt försämra deras bostadsmiljö. Bostadsrättshavaren måste även iaktta det som behövs för att bevara sundhet, ordning och gott skick. Dessutom ska bostadsrättshavaren följa eventuella ordningsföreskrifter som föreningen meddelat, så länge föreskrifterna överensstämmer med "god sed".

En förening kan meddela ordningsföreskrifter avseende till exempel rökförbud i gemensamma utrymmen. Sådana utrymmen kan till exempel vara trappuppgångar eller tvättstugor. I praxis har det dock uttalats att rökning är något som man i stor utsträckning får acceptera i samhället. Därmed kan en förening inte förbjuda personer att röka i sina egna lägenheter. Såsom rättsläget ser ut idag finns det alltså ingen möjlighet för en förening att införa rökförbud i lägenheterna. Vissa lukter såsom rökning måste ofta accepteras och utgör därmed ingen störning enligt bostadsrättslagens mening. Av den anledningen finns det sannolikt inte heller någon skyldighet för föreningen att agera mot din granne.

Du kan självklart försöka prata med din granne och påtala problemet med röklukten. Om din granne ändå väljer att fortsätta röka i lägenheten finns det troligtvis inte mycket för föreningen att göra. Om det däremot visar sig att det är problem med ventilationssystemet i byggnaden har föreningen ett ansvar att åtgärda detta.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare