Granne klagar på störningar

Hej!

Vi bor i ett radhus (bostadsrätt) och har bott här i 15 månader. En av grannarna, vilken vi bor vägg i vägg med, har varit efter oss sen vi flyttade in. Han är sjukskriven på heltid pga psykisk ohälsa (ca 55 år) och har tinnitus. När vi flyttade in gick det 5 dagar innan han knackade på och hade åsikter om vår ljudanläggning. Vi kom överens om att sänka basen och har den sen dess på lägsta möjliga nivå och vi har satt möbeltassar på allt då han menar att vibrationerna går genom väggarna. Han har även skrivit lappar, brev och skickat sms om att vi ska skruva ner TV'n, vid tillfällen då vi inte ens varit hemma. Vi har fått samtal från ordförande i föreningen då grannen kontaktat honom om våra s.k. "störningar". Det senaste halvåret har det dock varit lugnt, tills ordförande nyligen kontaktade oss för ett möte. Det visar sig att vår granne i ett års tid har fört en loggbok över oss, där han noterat datum, tidpunkter (om det gäller halvtimmar eller timmar) osv om olika "störningar" vi gjort. Han har också i sitt brev till ordförande skrivit mycket om vårt spabad som vi nyligen köpt och att "som observerat används plaskdammen väldigt sällan, den är alltså bara ett onödigt elände" etc, vilket alltså visar att han dessutom spionerar på oss. Allt känns väldigt obehagligt och det känns som att vi blir oskyldigt dömda för något vi inte gjort. Är detta anledning nog att polisanmäla? (obs, detta är bara kort allt vad han gjort och anklagar oss för)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 7 kap. 9 § bostadsrättslagen föreskrivs att en bostadsrättshavare som använder lägenheten måste se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller på annat sätt försämra deras bostadsmiljö. Bostadsrättshavaren är dessutom skyldig att iaktta det som behövs för att bevara sundhet, ordning och gott skick samt är skyldig att följa eventuella ordningsföreskrifter som föreningen meddelat. Om det förekommer störningar ska föreningen ge bostadsrättshavaren tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra. Om det rör sig om en bostadslägenhet ska föreningen dessutom meddela socialnämnden i kommunen.

Av din fråga framgår att föreningen kontaktat er angående störningarna. Ni bör ta kontakt med föreningen återigen och meddela att många av oljuden inte kommer från er lägenhet eftersom ni vid flera tidpunkter inte varit hemma. Det är bra om ni kan bevisa att ni inte varit hemma vid dessa tidpunkter. Ni kan dessutom meddela föreningen om att ni blir störda av grannens beteende.

Det är svårt att utifrån förutsättningarna säkert säga om din granne gjort sig skyldig till något brott eller inte. Att "spionera" på andra grannar behöver nödvändigtvis inte vara straffbart. Vid vissa situationer kan det dock utgöra ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. En möjlighet är att försöka kontakta polisen och fråga om förutsättningarna för att göra en anmälan.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare