Grannar som klagar - Skyldigheter och rättigheter mot sin omgivning

Hej, jag spelar gitarr (både akustisk och el) och jag verkar ha några riktiga blodsugare till grannar på ena sidan, jag har till och med köpt en förstärkare som är till för att ha i hemmet (bara 4watts effekt). Spelar bara lägliga tider enligt mitt tycke, så det jag undrar är vad ska jag göra? Jag har varit in hos grannen på andra sidan och vi har tillsammans provat oss fram till ljudnivåer som fungerar. Känns som att den andra grannen bara vill klaga för klagandets skull men vill ändå inte ha böter eller liknande för störande. Jag undrar också hur man vet att man fått någon varning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag hade tyvärr behövt veta om du bor i en bostadsrätt eller hyresrätt för att kunna besvara din fråga fullständigt. I mitt svar kommer jag således utgå ifrån att du bor i en bostadsrätt.

Det som är markerat kursivt är mina rekommendationer och hänvisningar till ditt fall. Detta för att göra det lättare gällande hur du bör gå tillväga samt vad som gäller för just dig!

Om du bor i en bostadsrätt blir reglerna i Bostadsrättslagen tillämpliga. Lagen föreskriver inte när under dygnet det ska vara tyst, dvs. du borde således kunna spela gitarr dygnet runt. Men endast stöd i lag är inte tillräckligt. I 7 kap 9 § Bostadsrättslagen föreskrivs att du som bostadsrättshavare inte får utsätta de som bor i din omgivning för störningar. Vad som avses med störningar beror lite på och brukar fattas med hjälp av vanligt sunt förnuft - Om du spelar gitarr dagtid och på en rimlig ljudnivå borde det inte uppfattas lika störande som om du skulle spela nattetid.

Du är även skyldig att följa föreningens stadgar enligt 7 kap 9§ Bostadsrättslagen. Om dessa stadgar innehåller regler om när det ska vara tyst i området är du således skyldig att följa dessa regler. Finns det inga regler om detta i stadgarna, så ska du kunna spela gitarr när du känner för det. Dock under förutsättning att du visar dina grannar respekt och visar hänsyn till deras åsikter. - Nu verkar det dock som om dina grannar fortsätter att klaga och du är då skyldig att lyssna och respektera deras åsikter. Grannarna kan, om de vill, kontakta föreningen som då kan ge dig tillsägelser om att störningar omedelbart ska upphöra. Upphör inte störningarna kan det blir så att det leder till avhysning enligt 7 kap. 18 § Bostadsrättslagen!

Du skriver att du har försökt prata med dina grannar, så först och främst skulle jag råda dig till att kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening. Styrelsen är i princip skyldig att undersöka om ljudet från din lägenhet är av sådan omfattning att det kan ses som en störning i bostadsrättslagens mening. Detta kan ske genom att de exempelvis själva går dit och lyssnar, pratar med andra grannar samt pratar med dig.

Högsta Domstolen har tagit fram praxis kring just detta fenomen.
I målet var det fråga om en bostadsrättshavare som så gott som dagligen övade pianospel i bostaden och som därmed ansågs åsidosätta fastighetens sundhet, ordning och skick. Pianospelandet kunde i det här målet inte läggas till grund för avhysning men då framgick exakt vilka tider under dygnet som personen spelade piano, hur länge och hur högt det lät hos grannarna. - Om det här fallet går att tillämpa i din situation kan jag tyvärr inte avgöra, i och med att det krävs mer information kring ditt ärende för att bedöma just ditt utfall.

Slutligen så ska givetvis dina grannar kunna tåla viss störning i sitt område. Dock inte störningar som är av onormal styrka och som har onormalt lång varaktighet. Just gällande gitarrspelande skulle jag enligt praxis påstå att ditt spelande inte får överstiga 2 timmar dagligen under vardagar och möjligtvis mellan 2 till 4 timmar under helgerna. Dock spelar andra faktorer in, så som hur högt gitarren låter och under vilka tider på dygnet du spelar. - Oavsett om du anser att du spelar under lägliga tider, så är det oftast från fall till fall man måste bedöma hur "lägliga" dessa tider är och även ta hänsyn till de tidigare nämnda faktorerna.

Om styrelsen kommer fram till att det är en sådan störning som avses i bostadsrättslagen ska de sända ett brev till dig med en uppmaning att du ska upphöra med störningen (rättelseanmodan). Om störningarna ändå skulle fortsätta efter detta kan det leda till att bostadsrätten förverkas och att du som bostadsrättshavare sägs upp från lägenheten och måste flytta (7 kap 18 § 1 st 5p bostadsrättslagen).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare