Görs i sambolagen skillnad på hur fastighet förvärvats

Hej, Jag skulle vilja veta vad som gäller i sambolagen gällande en fastighet som bodelats.

Min sambo sedan 2,5 år har nu bodelat en samboägd fastighet och ska lösa ut sin exsambo. Säger sambolagen samma sak vid bodelning som om den hade sålts till min sambo, dvs att jag som ny sambo har halv "ägandedel" i exsambons del?

Mvh,

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt Sambolagen är det enbart samboegendom som ingår i en bodelning. Samboegendom är enligt 3 § den gemensamma bostaden och bohagen, under förutsättning att det anförskaffats för gemensamt bruk och inte är enskild egendom enligt 4 § (dvs att någon av samborna fått det i gåva eller ärvt med villkoret att det ska vara enskild egendom). När det gäller bostad se även 5 §.

Det tas ingen hänsyn till hur en gemensam bostad införskaffats, mer än att den ska vara för gemensamt bruk. Din sambo har i samband med bodelning med sin-exsambo löst ut henne ur en gemensamägd fastighet. Frågan är alltså om bostaden kan anses vara anförskaffad för er gemensamma användning? Om svaret är ja och ni inte avtalat om annat så är den samboegendom, om svaret är nej så är den inte gemensam egendom. Det framgår inte riktigt av uppgifterna i frågan hur det ligger till med det.

Sen, du får inte om den räknas som samboegendom en halv ägarandel utan en rätt till halva nettomarknadsvärdet (marknadsvärde minus skulder för egendomen minus ev kapitalvinstskatt vid en försäljning), men det kanske var det du menade med parantestecknen?

Sambolagen gäller om inte annat har avtalats, du och din sambo kan alltså avtala att den inte ska gälla när ni separerar, eller att fastigheten som är aktuell inte ska ingå i en ev bodelning (se 9 §).

Avgörande för svaret på din fråga är alltså om fastigheten är tänkt som och kommer att användas som ert gemensamma boende. I det här fallet kan frågan alltså sägas vara om din sambo har löst ut sin exsambo för att ni ska bo i fastigheten tillsammans eller ej.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare