Göra transsexuellt barn arvslös

Hej. Min ena son har nu kommit ut offentligt med att han är transsexuell, dvs fast i fel kropp. Som ni säkert förstår så kommer han att genomgå diverse utredningar.

Han har ingen kontakt med sin pappa och pappan vet inte om det här, pappan kommer ej acceptera det här heller.

Jag som mamma har accepterat detta fullt ut. Men min undran är, Vad händer med hans farsarv, han är ju bröstarvinge, mister han sitt arv helt då ? Eller måste pappan adoptera henne för att hon ska få rätten till sitt arv?

Fått veta också att när han fått sitt nya personnr så raderas allt om honom bakåt i tiden ända till födelsen. Vid ett eventuellt arv , hur hittar man honom /henne då ? Det viktigaste här är om han/hon kommer få sitt farsarv eller inte i den här frågan?

Mvh Sonja Edfeldt

Lawline svarar

Hej,

för att svara på din fråga så vänder vi oss till Ärvdabalken.

Första arvsklassen är arvlåtarens barn, d.v.s. er son. Han är mycket riktigt som du säger bröstarvinge. 2 kap. 1 §

Som bröstarvinge har man alltid rätt till en viss del av arvet, oavsett vad som har testamenterats. Detta kallas laglott och är hälften av vad det totala arvet är. 7 kap. 1 §

Så om pappan exempelvis efterlämnar 100 000 kr och han samtidigt vill göra er son/dotter arvslös så kan han testamentera bort endast 50 000 kr. Resterande 50 000 kr kan han dock inte påverka och de ska delas på hans barn.

Om ert barn får nytt personnummer eller byter kön etc. gör det ingen skillnad i vad som beskrivits ovan. Samma sak gäller i de fallen.

Om du vill ha mer utförlig hjälp kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare