FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/03/2019

Göra om en del lägenheten till kontor?

Hej

Undrar om jag kan dela upp min lägenhet och använda ett rum av lägenheten som egen kontor till min egen företag

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Ja, generellt så kan inte en hyresvärd stoppa dig från att använda ett rum i din lägenhet som kontor, där du kan sitta och arbeta. Desamma gäller om det är en bostadsrätt, det är ingenting föreningen kan sätta stopp för. Den begränsningen som kan finnas är om vill göra om en del av lägenheten till kontor och på så sätt exempelvis bygga eller slå ut väggar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare