Göra gällande muntligt avtal

Jag skilde mig i somras och bodelningen är klar. Vi var gifta i 15 år. Jag var den som tog hand om allt som rörde barnen och min man gjorde karriär och fick bra lön. Nu är vi pensionärer och jag har låg pension och han hög. Vi brukade prata om detta och vi var överens om att vi skulle dela lika på våra pensioner. Men vi har inget skriftligt på det. Nu undrar jag om detta är något som jag kan hävda så här i efterhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt avtalsrätten och Avtalslagen gäller muntliga avtal precis som skriftliga, och det enda som krävs för att avtalet ska ha kommit till stånd är en viljeförklaring er emellan. Muntliga avtal är giltiga precis som skriftliga dock uppstår problem i bevishänseende. Det blir alltså svårt att rättsligt driva in pensionen från din frånskilda man utan att ha bevis på att avtalet och viljeförklaringen faktiskt existerar.

Det är den som vill göra gällande att avtal har kommit till stånd som har bevisbördan för det, dvs. det är du som ska visa att ett bindande avtal faktiskt finns angående pensionen. Om du vill göra avtalet gällande är det alltså du som måste bevisa att det finns ett muntligt avtal. Vittnen är något som underlättar bevisningen.

Mitt råd är att du kontaktar honom för att få till ett skriftligt avtal gällande pensionen, eller att ni kommer överens om frågan ännu en gång.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma hit eller att vända dig till info@lawline.se om du behöver vidare hjälp med ditt ärende.

Ha en fortsatt trevlig dag och lycka till!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare