Göra en anmälan till myndighet

om jag känner en som sitter hos kronofogden men ljuger om utgifter och betalar så ytterst lite som möjligt trotts löneutmätning och nu ansökan om skuldsanering, kan jag anmäla denne?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan absolut anmäla sådana förhållanden. Det står dig fritt att anmäla vad du vill och det är upp till Kronofogdemyndigheten att avgöra vad som är relevant. Jag vill emellertid upplysa dig om att du INTE ska uppge ditt namn om du vill vara anonym. Den som är part, i detta fall den som ansöker om skuldsanering, har rätt att ta del av allt material som har tillförts ärendet, det inkluderar ditt namn om det har antecknats. Rätten att ta del av allt material är däremot i viss mån begränsad, (10 § förvaltningslagen). begränsningarna är emellertid små och är högst troligen inte relevanta i ditt fall (10 kap. 3 § offentlighet- och sekretesslagen), dvs. den som du säger ljuger har rätt att få veta vem som har lämnat uppgifterna.

För att sammanfatta. Du kan anmäla det till Kronofogdemyndigheten och om du vil vara anonym ska du inte uppge ditt namn.

Joel ÅkerlindRådgivare