Göra bröstarvinge arvlös

Hej, min farmor avled för 1 mån sedan (min farfar dog för flera år sedan) och hon har skrivit över sin bostadsrätt till mina farbröder då min far inte lever. Kan hon göra mig och min bror arvslösa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bröstarvingar har alltid rätt att få ut sin laglott vilket innebär hälften av arvslotten, enligt Ärvdabalken 7 kap. 1§. Om A exempelvis efterlämnar 100 000kr och det inte finns något testamente så har bröstarvingarna rätt att dela lika på detta, vilket kallas deras arvslott. Skulle det däremot exempelvis finnas ett testamente så har bröstarvingar trots det rätt att få ut sin laglott vilket är hälften av arvslotten. I exemplet ovan skulle det innebära att bröstarvingarna skulle få dela lika på 50 000kr.

Det går därför inte att göra en bröstarvinge arvlös. Som bröstarvinge räknas den avlidnes barn. Om ett av barnen inte längre är i livet ärver istället detta barns avkomlingar i sin avlidna förälders ställe (s.k. istadarätt). Du och din bror träder alltså i din fars ställe och din farmor kan därför inte göra er arvlösa då ni är bröstarvingar. Ni har rätt att åtminstone få ut er fars laglott och dela den lika emellan er.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare