Gör jag fel som sparar till mitt ena barn men inte det andra?

Fick aldrig frågan om att att betala underhållsbidrag för min son som uppenbarligen bestämmt sig för att bo med sin mamma. Hon gick direkt och sökte underhållsstöd. Jag betalar i dagsläget 900 kronor till henne.

Nu till min fråga

Jag sparar till mina barn men nu när sonens del av den ekonomiska sidan försvunnit. Gör jag fel som ej sparar till hans framtid och endast till min dotter. Detta är nog en mer etisk fråga. Känner inte för att lägga undan pengar till en son som är manipulerad att hata sin pappa.

Tacksam för svar.

Lutrad pappa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förstår din fråga som att du undrar ifall det kan vara juridiskt fel att spara pengar till ditt barn när det inte sker lika till ditt andra barn.

Föräldrars underhållsskyldighet omfattar inte framtidssparande

Föräldrar har enligt 7 kap. 1 § Föräldrabalken (FB) en skyldighet att svara för underhåll för sitt barn så dess behov blir tillgodosedda. Det innebär att föräldrarna står för vanliga kostnader i barnets uppfostran såsom mat, boende, kläder och aktiviteter. Den underhållsskyldigheten utgår normalt sett när barnet fyller 18 år, men kan fortsätta om barnet fortsätter att studera (2 stycket).

Att spara till barnets framtid ingår inte i underhållsskyldigheten. Det är upp till föräldrarna om de vill spara till sina barn eller inte.

Dock, om det är en större summa pengar som du ger till din dotter men inte din son kan det möjligtvis bedömas som en gåva till henne som bör avräknas som ett förskott på arvet. Enligt huvudreglerna ska bröstarvingar (barnen) dela lika på den avlidne förälderns kvarlåtenskap (2 kap. 1 § Ärvdabalken ÄB). Om en bröstarvinge tidigare har fått en gåva ska det anses som förskott på arv, om inget annat har sagts eller finns omständigheter som tyder på att det inte ska vara förskott på arv. Förskottet ska räknas bort från bröstarvingens del av kvarlåtenskapen (6 kap. 1 § ÄB).

Sånt som inte ska räknas som gåvor till sina barn som kan innebära förskott på arv är: vanliga kostnader inom underhållet och sedvanliga presenter såsom julklappar, födelsedagspresenter m.m (6 kap. 2 § ÄB).

Sammanfattning

Svaret på din fråga blir att det är upp till dig hur du vill spara pengar till dina barn eller inte. Sålänge du uppfyller din juridiska underhållsskyldighet för dina barn, vilket du gör genom betala underhållsstöd till exempel.

Det att tänka på är att om din dotter får en stor summa pengar kan det räknas som en gåva, som senare kan borträknas som ett förskott på hennes arv. Det är dock ok att som förälder meddela i samband med gåvan eller senare att det inte ska vara ett förskott på arvet, exempelvis genom att skriva ett gåvobrev där en sådan vilja uttrycks. Då blir sparpengarna enbart en vanlig gåva och behöver inte påverka fördelningen av arvet sen.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare