Golv för försäljningpris vid auktion genom lag om samägande.

Hej jag äger ett jordbruk tillsammans med 4 personer. En person som äger fastigheten till 7% vill sälja. Kan han begära ett pris som överstiger värdet flera gånge på sin andel.För att tvinga fram en offentlig aktion. Där hans kompis köper upp fastigheten till ett vrakpris. Vi har inte möjlighet att betala reaskatt på flera miljoner vid köp av fastigheten. Hur slipper man undan aktion. Kan man begära ett lägsta pris vid försäljning. Måste alla vara eniga eller räcker det med att vi tre är eniga. Mvh Kjelle

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt problem aktualiserar lag om samägande.

Först ska konstateras att det inte finns något medel till att hindra personen från att kräva ett högre pris än marknadspriset vid försäljning. Avtalsfriheten medger att man alltid får ingå avtal på sina egna termer.

Enligt §7 i nämnda lag får alla delägare enhälligt välja att sätta ut fastigheten på auktion. Däremot kan var delägare enligt 9§ kräva att fastigheten inte säljs under ett givet minimibelopp.

Således kan ni inte stoppa personen från att kräva auktion, men ni kan sätta ett golv för vad fastigheten kan säljas för.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare