Köp till taxeringsvärde enligt testamente

Hej Min kusins Pappa har gått bort och det visar sig finnas ett testamente där pappan har gett sin sambos barn rätten att köpa sin fastighet till taxeringsvärdet istället för marknadsvärdet. Min kusin är enda barnet och Pappan var inte gift utan enbart sambo. Har han rätten på sin sida att köpa fastigheten för taxeringsvärdet?

Lawline svarar

Hej!

Din kusins pappa har rätt att testamentera egendom till annan än sin son. Dock har din kusin rätt till laglott enligt 7:1 ärvdabalken. Hans laglott är hälften av hans pappas egendom, varför han har rätt till ett värde motsvarande hälften av värdet på pappans totala egendom. När pappans totala egendom beräknas används fastighetens marknadsvärde. Sedan får man se vad som återstår efter att sambons barn skulle köpt den till taxeringvärde, genom att göra följande uträkning:

Total egendom - marknadsvärde + taxeringsvärde.

Om mer än 50 % finns kvar av arvet så inkräktar inte förordnandet på laglotten och kommer stå sig. Då taxeringsvärdet vanligen motsvarar cirka 75 % av marknadsvärdet är det troligt att så är fallet. För det fall att taxeringsvärdet långt understiger marknadsvärdet och det övervärde som sambons barn får genom köpet motsvarar mer än 50 % av det totala arvet och således inkräktar på laglotten kan din kusin begära jämkning, 7:3 ärvdabalken. Då kommer inte testamentet kunna följas följt ut, och följden skulle troligen bli att sambons barn blir tvungen att betala mer om hen ändå vill köpa fastigheten. Men sannolikt är alltså att testamentets innehåll är okej.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K7

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare