Godkännande av uthyrning till barn

Hej jag äger en BR radhus 4ROK sedan 30 år och alla mina barn födda i den.. Jag har hyrt ut den i två år med tillstånd från Brf nu. Jag undrar om jag flytta in bostaden ett tag och sedan låta min dotter dela med med mig eller bo ensam i hela bostaden under en längre period eller tillsvidare . Jag undrar om det behöves ansöka om tillstånd att hyra den till min dotter eller gå till hyresnämnden?. Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du bor i lägenheten tillsammans med din dotter bör inte vara några problem. Däremot om du ska hyra ut till din dotter kan det krävas ett godkännande från bostadsrättsföreningen. För att få ett exakt svar på vad som gäller i din situation råder jag dig att kolla vad som står i er förenings stadgar. Det vanliga är dock att ett tillstånd krävs.

Om bostadsrättsföreningen inte ger sitt godkännande kan du ansöka om att få tillstånd att hyra ut till din dotter hos hyresnämnden.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare