FrågaFAMILJERÄTTGod man22/04/2019

God man utses av domstol eller överförmyndaren

Min pappa som är fullt frisk förutom att han sitter i rullstol vill att jag och min syster ska förvalta hans ekonomi alt. bli god man åt honom. Jag vill helst inte då jag anser honom fullt kapabel att sköta sin ekonomi själv. Min fråga är : går det ens att " omyndigförklara " en frisk människa?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är inte möjligt att själv bestämma att man vill ha en god man, utan det är domstol eller i vissa fall överförmyndaren som beslutar om behov av god man finns (11 kap föräldrabalken). Det finns olika situationer då behov av god man kan finnas, t.ex. om någon p.g.a. sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med bl.a. förvaltning av sin egendom (11 kap 4 § föräldrabalken). Ifall din pappa är fullt kapabel att sköta sin ekonomi kommer det alltså inte vara möjligt att få en god man utsedd. Vill han ändå att någon ska förvalta hans ekonomi kan han alltid ge dig eller din syster en fullmakt istället.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare