Giltigheten av muntliga hyresavtal

Hej,

Jag har betalat depositionsavgift till min nuvarande hyresvärd och ska nu flytta. På mitt kontrakt står det inget om uppsägningstid men muntligt har han sagt en månad. Nu påstår han att det är två månaders uppsägning och att han inte ska betala tillbaka depositionen. Enligt hyresvärden är det två månader uppsägning av lägenheten och att han behåller depositionen men jag får bo en månad "gratis" Det står ingenstans i vårt kontrakt om detta och han har aldrig nämnt något om detta tidigare. Jag undrar vad som gäller? eller hur går jag tillväga för att få min deposition tillbaka?

Hyr från en privat hyresvärd. Sa upp lägenheten 29/3 och flyttar in i min nya lägenhet 1/5

Tack på förhand

Valentina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Muntliga villkor är giltiga

Som utgångspunkt har en hyresgäst alltid rätt att säga upp hyreskontraktet så att det upphör att gälla till månadsskiftet tre månader efter uppsägningen, detta framgår av 12 kap. 5 § jordabalken. Om hyreskontraktet innehåller ett villkor som ger hyresgästen rätt till kortare uppsägningstid ska detta villkor gälla istället.

Hyreskontrakt kan vara muntliga, men om antingen hyresgästen eller hyresvärden begär det, ska ett skriftligt kontrakt upprättas, enligt 12 kap. 2 § jordabalken. Detta innebär att muntliga kontrakt är lika giltiga som skriftliga kontrakt. Detsamma gäller villkor som läggs till muntligt. Alltså har du rätt till en månads uppsägning, eftersom ni gemensamt har kommit överens om detta.

Depositionsavgiften ska betalas tillbaka

En överenskommelse om en depositionsavgift ska ses som en separat överenskommelse som inte ingår i hyreskontraktet. Hyresvärden har rätt att behålla antingen hela eller en del av depositionsavgiften om hyresgästen under hyrestiden skadar lägenheten. Dessutom kan en hyresvärd behålla depositionen ifall denna motsvarar en månadshyra, istället för att begära att hyresgästen betalar hyran under en månad. I detta fall har du dock rätt till en månads uppsägningstid, vilket innebär att hyresvärden inte har någon rätt att behålla depositionsavgiften.

Mitt råd till dig är därför att kontakta hyresnämnden, och även undersöka om du har någon skriftlig dokumentation av de muntliga villkor ni har kommit överens om. Ett exempel på sådan dokumentation kan vara en skriftlig bekräftelse av dessa villkor via mail.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare