FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/06/2013

Giftorättsgods och skevdelning

Hej, min nuvarande sambo ligger i konflikt gällande bodelning med sin fd fru. De var gifta en kortare tid. Mannen ägde då de träffades en bostadsrätt som han efter en tid sålde och de köpte en ny bostadsrätt som de stod på tillsammans, men mannen gick in med ca600k från vinst på sin gamla lägenhet. Inget äktenskapsförord. Har hon i en bodelning även rätt till hälften av dessa pengar? Vad krävs i regel för att få skevbodelning?

Lawline svarar

Hej!

Makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, 7:1 äktenskapsbalken (ÄktB). Vad som är enskild egendom framgår av 7:2 ÄktB. Då äktenskapsförord inte föreligger måste mannen fått den första bostadsrätten i gåva, genom testamenete eller förmånstagarförordnande med villkor om att den ska vara enskild egendom, annars är bostadsrätten giftorättsgods. Om den första bostadsrätten var enskild egendom blir också den nya det, i den mån den nya bostadsrätten betalats med medel från den första bostadsrätten.

Giftorättsgods ingår i en bodelning och delas lika, 10:1 och 11:3 ÄktB. Om bostadsrätten är giftorättsgods ska således värdet ingå i bodelningen och delas lika.

Ibland kan det bli aktuellt att gå ifrån huvudregeln om likadelning. Enligt 12:1 ÄktB kan maken med mest giftorättsgods få behålla mer av sitt giftorättsgods om en likadelning är oskälig med hänsyn till bl.a. äktenskapets längd. Som riktmärke används 5 år, men då inkluderas sammanboende som skedde innan äktenskapet ingicks. Om äktenskapet och sammanboende varat kortare än 5 år används då, om likadelning är oskälig, en slags giftorättstrappa. Om äktenskapet och sammanboendet varat i t.ex. 3 år ska då 3/5 av giftorättsgodset ingå i en bodelning. Notera att detta dock bara är riktmärken, och även andra omständigheter ska vägas in. Beroende på omständigheterna kan därför en större jämkning bli aktuell, eller ingen jämkning alls.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230#K7.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare