FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/08/2018

Giftorättsgods och enskild egendom

Jag har precis skilt mig och vill veta om jag har rätt hans pengar vi var gifta 30 år och har 4 barn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning
Eftersom du och din man har skilt er anses ert äktenskap har upplösts, varför en bodelning ska göras, ÄktB 9 kap 1§ och 1 kap 5§. I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå och delas lika mellan er, ÄktB 10 kap 1§.

Giftorättsgods
Frågan är då vad som anses utgöra giftorättsgods. I ÄktB 7 kap 1§ anges att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, vilket innebär att makars egendom som huvudregel är giftorättsgods och därmed ska ingå i en bodelning och delas lika mellan makarna.

Enskild egendom
I ÄktB 7 kap 2§ uppräknas egendom som anses vara enskild egendom. Det är bland annat egendom som en make fått genom gåva eller testamente med villkor att den ska utgöra enskild egendom.

Din mans pengar
Eftersom det inte framgår i din fråga om din mans pengar är enskild egendom eller giftorättsgods finns det två alternativa svar.

Om pengarna är enskild egendom:
* Om pengarna är din mans enskilda egendom ingår de inte i bodelningen och du har därmed inte rätt att ta del av dem.

Om pengarna är giftorättsgods:
* Om din mans pengar inte anses vara enskild egendom ses de som giftorättsgods och ska därmed ingå i bodelningen och delas lika mellan dig och din make.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare