FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/06/2014

Giftorättsgods eller enskild egendom?

Hej, min fraga gäller om svensk äktenskapet.

Min man och jag gifte oss i Sverige i 1987. Jag är svensk medborgare sedan 1979. Jag vet inte om var giftemal var med gemensam egendom eller enskild egendom, eftersom ingen aldrig fragade oss under ceremoni och det star inte heller i var vigselbevis. Kan ni vara snälla och hjälpa mig med detta tvivel? Tusen tack! Med vänliga hälsningar, Encarnita Morales

Lawline svarar

Hej! Detta regleras i äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB. Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder, 1 kap. 3 § ÄktB. Vad som är enskild egendom och vad som inte är det får konsekvenser först när ett äktenskap upplöses, vilket sker genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad, 1 kap. 5 § ÄktB. Då ska nämligen bodelning ske, och i bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, 9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB. Om ene maken har egendom av ringa värde och den andre maken har egendom av stort värde, så blir konsekvensen av en bodelning att den ene maken erhåller egendom från den andre.

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Vad är då enskild egendom? Detta framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Det är främst egendom som omfattas av ett äktenskapsförord, vilket enligt 7 kap. 3 § ÄktB är ett skriftligt avtal mellan makarna som ska registreras hos Skatteverket. Enskild egendom kan även vara bland annat egendom som en make har fått i gåva, i arv eller enligt testamente av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Med andra ord: om ni inte har något äktenskapdförord eller någon av er har fått någon gåva eller liknande enligt ovan så har inte någon av er någon enskild egendom; all er egendom utgörs av giftorättsgods.

Lars BålmanRådgivare