Gifta sig i USA på turistvisum

Hej, Får jag med min turistvisa åka till USA och gifta mig? sedan börjar processen av permanent bosättning i USA med min Maka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din blivande maka är amerikansk medborgare. Det finns inget förbud mot att gifta sig på ett turistvisum med en amerikansk medborgare. Du kan ju ha tänkt vara turist och sedan råkade kärlek hända. Men om du däremot har planerat att gifta dig från början och stanna i landet efteråt har du inte haft ärliga avsikter med ett turistvisum och därför ljugit.

Problemet börjar alltså när du tänker ansöka om permanent bosättning. Det kommer då räknas som att du brutit mot dina visumregler med att inte vara uppriktig om dina avsikter. Att gifta sig och sedan stanna kvar är ju inte att turista. I USA har de en regel de kallar för 30/60 regeln. Om du söker om att ändra din status inom 30 dagar efter att ha kommit in i USA kommer de att anta att du inte har varit uppriktig i ansökan om visum och avslå din ansökan direkt. Om du söker om att ändra din status mellan 30-60 dagar efter att du kommit in i USA kommer inte ansökan att avslås direkt utan du kan bryta deras antagande med motbevisning. Det ligger alltså på dig att bevisa att du inte varit oärlig från första början (bevisbördan ligger på dig). Om du avvaktar till efter 60 dagar med att ansöka om permanent bosättning kan de inte anta att du varit oärlig med din avsikt från början utan det ligger snarare på dem att bevisa att du skulle ha varit oärlig i sådana fall.

Ett tips är att googla t ex "getting married on a tourist visa in the US" eller liknande. Då kommer du garanterat hitta mer information.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare