FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/12/2021

Gick bodelningen rätt till

Jag och min exsambo bodde samman under 7år och hade gemensam ekonomi.

Under det sista året inköpte min sambo en lägenhet( ej färdigbyggd men inflyttningsbar efter ett år) under föresatsen att vi skulle flytta in i den tillsammans när denna var klar (vi har även en dotter).

Men då ett år passerat talar sambon om att han tänkte flytta in själv i denna .

Efter separationen gjordes en bodelning ( vi ägde gemensamt bostadsrätten vi bott i).

I denna bodelning ingick inte den av honom inköpta bostadsrätten.

Min fråga är då borde den ingått och i sådana fall kan man i efterhand ändra på bodelningen (även om det var 10år sedan)?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om sambor och bodelning finns i Sambolagen (SamboL).

När sambor separerar kan bodelning göras (8 § SamboL). Det som bodelas kallas samboegendom. I samboegendom ingår bostad i vilken samborna bor och bohaget i bostaden. Förutsättningen är att bostaden och bohaget har införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL).

Ni gjorde en bodelning av den bostaden ni bodde i och någon annan bostad kan inte ingå i bodelningen.

Svaret är alltså att den nya lägenheten som din före detta sambo köpte inte borde ha ingått i bodelningen.

Franck OlofssonRådgivare