Gett bort fastighet innan arv

Farmor dör och efterlämnar ett testamente där en fastighet ingår till min far. Min far är död och nu när farmors man ( mon var omgift) så visar det sig att mannen hon var gift med har gett bort fastigheten gratis till sin son ett par år innan sin död. Är det rätt att mannen kan ge bort hela arvet till sin son och bör inte det ingå i dödsboet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att kunna besvara din fråga skulle jag behöva ett förtydligande av några uppgifter.

1. Vem var ägare till fastigheten? Var den delägd?

För att din farmor ska kunna förvalta egendom genom testamente måste hon ha varit ägare av fastigheten.För att din farmors man ska ha kunnat ge bort fastigheten måste han ha stått som ägare eller så har din farmor varit med på gåvan.

Återkom gärna med dessa uppgifter.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare